Enligt den kvartalsrapport av svensk e-handel som PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research ger ut, har drygt 40 procent av de svenska e-handelsföretagen redan idag försäljning till utlandet. Utöver dessa uppger ett av tio e-handelsbolag att de har planer på att börja exportera produkter inom ett år. Det innebär att varannat e-handelsföretag i Sverige inom kort kan ha hela eller delar av sin försäljning på export.

Bland de e-handelsföretag som inte är lika sugna på att börja exportera sina produkter, pekar många på att det är resurskrävande att komma igång med detta. Förutom de rent logistiska utmaningarna, sätter även språk, skatteregler och juridik käppar i hjulen för de e-handlare som idag ställer sig tveksamma till att börja exportera.

Är gräset grönare utanför gränsen?

Det som lockar e-handlare att börja med export är naturligtvis möjligheten att verka på fler och större marknader, vilket skulle innebära ökade (ja, nästan oändliga) expansionsmöjligheter. Det naturliga första steget för svenska e-handlare som vill börja med export, är förstås att börja verka på de nordiska marknaderna. Våra grannländers befolkning är mer benägna än oss svenskar att handla från utländska sajter.

Framför allt Norrmännen men också danskarna är pigga på att importera produkter. I en undersökning gjord 2013 svarade hela 46 procent av norrmännen att de någon gång under året importerat produkter via nätet. Motsvarande siffra för danskarna var 39 procent, medan 33 procent av finländarna och 31 procent av svenskarna svarade ja på frågan.

Vilka länder exporterar då svenska e-handelsbolag till? Toppar listan gör inte otippat Norge och Finland, följt av Danmark. Även Tyskland och Storbritannien är stora importörer av svenska varor. I takt med att fler e-handlare ger sig in på exportmarknaderna, bör också svenska e-handelsbolags export av varor procentuellt sett öka. Det är en minst sagt spännande tid som väntar svensk e-handel framöver!

Skotrender i hela norden

När det gäller mode och framförallt skor är Sverige ett stort land som förser även grannländer med trendskor. Bakom framgången står Daniel Mühlbach som med Footway lagt ribban för vad som krävs om man vill vara stor vad gäller skor och kläder. Med förstklassig support och bra leveranstider, har de blivit en stor aktör och under 2016 väntas expansion till ännu fler länder. Den som intresseras av skor och företag har en hel del att ta till sig från Daniel Mühlbach som nu står vid rodret på ett av de största sko-skeppen i Europa.